Multimedia

Kto przegląda

W tej chwili stronę przegląda 0 użytkowników i 13 gości.

W Poznaniu zamknięto budynek Dworca Głównego, a w zamian otwarto centrum handlowe

Dworzec_kolejowy_Poznań_Główny.jpg

W piątek 25.10 br. zamknięto dotychczasowy budynek dworca. Obsługa podróżnych została przeniesiona do tzw. Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego i Handlowego.

Zintegrowane Centrum Komunikacyjne i Handlowe to w rzeczywistości centrum handlowe Poznań City Center umieszczone nad częścią peronów, z wydzieloną małą częścią służącą odprawie biletowej pasażerów kolei i małą dobudówką stanowiącą dworzec autobusowy.

Dotychczasowy, tradycyjny budynek jest umieszczony centralnie. Łatwo z niego dojść na wszystkie perony, w tym na wysunięte perony 4a i 4b. Jest to standardowa lokalizacja centralnie pomiędzy torami, stosowana na wielu stacjach kolejowych na całym świecie.

Nowy budynek tzw. dworca ma gorszą lokalizację. Z niektórych peronów nie można do niego dojść bezpośrednio, trzeba kilka razy zmieniać poziom. Droga dojścia wynosi kilkaset metrów, z niektórych peronów nawet ponad 500 metrów. Złe jest także dojście z przystanków komunikacji miejskiej. W efekcie pasażer z bagażami ma do pokonania długą i trudną drogę od momentu przybycia, przez hol kasowy na peron. Ale to nie koniec problemów.

W nowym budynku liczba kas jest niewystarczająca. Już w pierwszym dniu zamknięcia starego budynku, do kas i automatów biletowych ustawione były długie kolejki. Trzeba było przybywać przynajmniej 1 godz. przed odjazdem pociągu, aby nabyć bilet (tylko w Kolejach Wielkopolskich można nabyć bilety w pociągach bez dopłaty).

Nowy „dworzec” to przykład na to, że PKP S.A. zależy tylko na pieniądzach z centrum handlowego a nie na rzeczywistym zaspokajaniu potrzeb pasażerów. PKP wykorzystują atrakcyjną lokalizację dworców na centra handlowe, które w ujęciu propagandowym są nowymi i nowoczesnymi dworcami. W rzeczywistości część związana z obsługą pasażerów to dobudówka centrum handlowego.

Oprócz Poznania Głównego podobna sytuacja jest w Warszawie Wileńskiej i Katowicach, gdzie dworzec kolejowy to tylko dodatek do centrum handlowego. W Katowicach dopuszczono się zniszczenia dobrze zaprojektowanego budynku w nurcie brutalistycznym.

Portret użytkownika Siudut
 #

A w Krakowie osławiona Galeria Krakowska może nie jest częścią dworca PKP ale taka jej lokalizacja zaraz obok nie sprzyja bezpieczeństwu podróżnych kiedy przewalają się takie tłumy.

 

Społeczność

che rebel