Multimedia

Kto przegląda

W tej chwili stronę przegląda 1 użytkownik i 82 gości.

Przez Pendolino zwiększy się ruch samochodów ciężarowych?

Pendolino_ED250-001.jpg

Na Centralnej Magistrali Kolejowej zostaną wprowadzone ograniczenia, powodujące że z tej linii nie będą mogły korzystać pociągi towarowe. Powodem jest kursowanie Pendolino.

Centralna Magistrala Kolejowa (CMK) to linia łącząca Warszawę z Krakowem i Katowicami. Jest najlepszą linią kolejową w Polsce, to tu dokonywane są m.in. próby prędkości. Tylko na tej linii pociągi Pendolino będą mogły jeździć z prędkością 200 km/h. Linia powstała w latach 70., nie zrealizowano jej przedłużenia do Gdańska. Pierwotnie służyła ciężkiemu ruchowi towarowemu, z czasem jednak – ze względu na atrakcyjne parametry – jej rola zaczęła się skłaniać ku obsłudze pasażerskich pociągów ekspresowych.

PKP Polskie Linie Kolejowe, narodowy zarządca infrastruktury kolejowej zamierza od grudnia br. wprowadzić minimalną prędkość 120 km/h na tej linii, co spowoduje wyeliminowanie z niej pociągów towarowych. Powodem ma być kursowanie na tej linii pociągów ekspresowych międzymiastowych premium, obsługiwanych przez składy Pendolino. Pociągi towarowe mają być kierowane na inne linie.

Przewoźnicy towarowi sprzeciwiają się takiemu posunięciu. Proponuję alternatywę – zgodę na jazdę pociągów towarowych wyłącznie nocą. Przeniesienie ruchu poza CMK-ę spowoduje obniżenie atrakcyjności kolejowych przewozów towarowych, zwłaszcza że trasy alternatywne nie są w dobrym stanie. W efekcie zleceniodawcy przewozów częściej będą wybierać transport samochodowy, bardziej szkodliwy dla społeczeństwa i środowiska.

Rocznie przez Centralną Magistralę Kolejową przewożonych jest kilka mln t ładunków, w tym 1,5 mln t węgla.

Ogłoszenia parafialne

Społeczność

dzierżyński