Multimedia

Kto przegląda

W tej chwili stronę przegląda 1 użytkownik i 25 gości.

Ale jaja, ale nadprodukcja

Pieniądze

"Dla producentów jaj w Polsce rosnący popyt w okresie poprzedzającym Wielkanoc nie jest powodem do radości. Jaj na rynku jest zbyt dużo, a ceny uzyskiwane przez hodowców są raczej niskie" - poinformowała Katarzyna Gawrońska, dyrektor Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz.
 
Problemem jest nadprodukcja jaj. W 2018 roku na polskim rynku pojawiło się 36,5 mln sztuk nowych kur nieśnych, co stanowi historyczny rekord. W 2017 roku wyprodukowano o prawie 5 miliardów piskląt kur nieśnych więcej niż wynosi średnia z pięciu poprzednich lat.
 
"Zwiększona podaż jaj musi natomiast oznaczać zaostrzenie walki konkurencyjnej, a ta polega w drobiarstwie przede wszystkim na obniżaniu cen. Izba ocenia, że zbyt duża liczba niosek będzie oznaczać, że 2019 rok nie będzie dla producentów jaj dobrym rokiem" - zauważyła Gawrońska.
 
"Potwierdzeniem trudnej sytuacji producentów jaj, są bardzo niskie ceny hurtowe i detaliczne jaj, z jakimi mamy do czynienia w ostatnich dniach na polskim rynku" - zaznaczyła. Cena detaliczna z jedno jajo klasy M wynosi ok. 28-29 groszy. Jeszcze w styczniu takie samo jajo było prawie dwa razy droższe i kosztowało około 59 groszy.
 
Wg MRiRW, pod koniec marca średnia cena sprzedaży jaj dużych (L) wynosiła 33,4 gr/szt. - o ponad 21% mniej niż przed rokiem; jajo klasy M sprzedawano w cenie 29,2 gr./szt - o ok. 19% mniej niż w tym samym okresie 2018 r.
 
To kolejny przykład sprzeczności między siłami wytwórczymi a kapitalistycznymi stosunkami produkcji, która objawia się w kryzysach nadprodukcji.

Ogłoszenia parafialne

Społeczność

Ochotnik