Multimedia

Kto przegląda

W tej chwili stronę przegląda 0 użytkowników i 28 gości.

Chińczycy trzymają europejski przemysł motoryzacyjny w szachu

china-flag1.jpg

Najwięksi europejscy producenci części samochodowych naciskają na organy regulujące, by te zapewniły dostawy metali ziem rzadkich, zaniepokojeni możliwością ograniczenia eksportu tych metali przez Chiny.

Continental - niemiecki producent opon, który kupuje silniki elektryczne i części silników zawierające metale ziem rzadkich niezbędne do produkcji materiałów magnetycznych - poinformował, że prowadzi rozmowy z dostawcami na temat alternatywnych źródeł metali. Bosch - największy na świecie producent części samochodowych - sprawdza „potencjalne zagrożenia" związane z chińską polityką eksportową.

Ceny metali ziem rzadkich, grupy 17 pierwiastków chemicznych wykorzystywanych nie tylko w branży motoryzacyjnej, ale też przy produkcji twardych dysków i inteligentnych bomb, wzrosły w ciągu sześciu miesięcy aż siedmiokrotnie, ponieważ Chiny zmniejszyły w drugiej połowie roku kontyngent eksportowy o 72 procent. Europejskie stowarzyszenie dostawców branży motoryzacyjnej (European Association of Automotive Suppliers - CLEPA) reprezentujące 3 tysiące firm, zwróciło się do Komisji Europejskiej z wnioskiem o szukanie możliwości zapewnienia dostaw metali ziem rzadkich.

- To będzie miało ogromne znaczenie, kiedy samochody elektryczne trafią do masowej produkcji - powiedział w wywiadzie Lars Holmqvist, prezes CLEPA z siedzibą w Brukseli. - W ciągu dwóch lat produkcji samochodów elektrycznych zabraknie tych kluczowych komponentów.

Mimo że rozwój pojazdów z napędem elektrycznym w Europie jest daleko w tyle za Azją, gdzie Toyota Motor i Honda są liderami w tej dziedzinie, to planowany jest tu wzrost produkcji. Około 2,2 procent z szacunkowo przewidywanych 14,5 miliona samochodów, jakie mają zostać wyprodukowane w Unii Europejskiej w 2013 roku, to będą samochody z napędem elektrycznym, powiedział Andrew Close, analityk IHS Automotive w Londynie. Do 2020 roku liczba ta może wzrosnąć do sześciu procent z 17 milionów samochodów lub do miliona aut.

Kwestia dostępności metali ziem rzadkich znalazła się w planie spotkania CARS 21 (Competitive Automotive Regulatory System for the 21st century – konkurencyjny system prawny dla przemysłu motoryzacyjnego w XXI wieku), przewidzianego na 10 listopada w Brukseli, w którym mają wziąć udział ministrowie odpowiedzialni za branżę motoryzacyjną między innymi z Niemiec, Francji i Włoch, a także dyrektorzy firm, powiedział Holmqvist.

CLEPA chce, żeby Komisja Europejska, która jest organem wykonawczym 27 państw zrzeszonych w Unii Europejskiej, rozważyła podjęcie rozmów handlowych z Chinami w celu uzyskania zapewnienia, że kraj ten nie ograniczy eksportu, zbadała możliwości zapewnienia kontraktów z innymi krajami eksportującymi, na przykład z Australią, a także sprawdziła możliwości produkcji w samej Unii.

- Dostęp do metali ziem rzadkich jest kluczową sprawą dla Komisji Europejskiej i zasadniczym elementem europejskiej polityki przemysłowej - powiedział w piątek John Clancy, rzecznik Unii Europejskiej do spraw handlu. - Tak więc uważnie obserwujemy sytuację i ufamy, że nasi partnerzy handlowi umożliwią działanie rynków bez utrudnień czy zakłóceń.

Komisja poinformowała, że nie może potwierdzić informacji, czy Chiny mogą zablokować eksport metali ziem rzadkich.

Chiny kontrolują ponad 90 procent światowych dostaw tych metali, co powoduje, że Japonia, Stany Zjednoczone i Niemcy szukają innych możliwości dostaw. Japonia poinformowała 29 października, że nie ma dowodów na wznowienie przez Chiny eksportu metali ziem rzadkich, po tym jak „New York Times" doniósł, że Chiny zniosły wprowadzone bez zapowiedzi embargo na eksport tych metali do Stanów Zjednoczonych, Europy i Japonii.

Chiński urząd celny poinformował, że nigdy nie doszło do zmniejszenia wysyłek metali.

Metale ziem rzadkich wykorzystywane są również przy produkcji części samochodów innych niż tylko o napędzie elektrycznym, na przykład do produkcji przednich szyb samochodowych, układów wydechowych pojazdów, silniczków siedzeń i lusterek. I choć metale ziem rzadkich nie są tak rzadkie jakby wynikało z ich nazwy, to trudno znaleźć ich zasoby w opłacalnym zagęszczeniu, na Zachodzie ich pozyskanie jest drogie, a często występują one wraz z materiałami radioaktywnymi.

Społeczność

che rebel