Multimedia

Kto przegląda

W tej chwili stronę przegląda 0 użytkowników i 11 gości.

Ellisiv Rognlien

Ellisiv Rognlien: Dość finansowania biznesowych OFErm

OFE

Ostatnio opinię publiczną zaszokowała swoją propozycją Izba Gospodarcza Towarzystw Emerytalnych. Propozycja ta polega na tzw.

Podwyżkom STOP!

Ceny biletów

W wielu z największych miast mieszkańcy obudzili się w nowym roku z podwyższonymi cenami biletów transportu miejskiego. Droższe będą bilety m.in.

Czy powinniśmy popierać powstanie w Syrii?

Powstanie w Syrii

Poniższy tekst przedstawia spojrzenie dwojga ludzi na wydarzenia w Syrii: Samiego Radamaniego, wykładowcy na London Metropolitan University oraz zwiazanego z pismem "Socialist Worker" Simona Ass

Ellisiv Rognlien: Afera Amber Gold – Platforma na pasku biznesowych oszustów

Amber Gold

Afera Amber Gold jest skandalem na wielu płaszczyznach.

Ellisiv Rognlien: Od demonstracji do strajku

Związki zawodowe

Na konwencji Platformy Obywatelskiej Donald Tusk zdeklarował, że: „Nasz rząd nie będzie się kłaniał bankierom, ani związkowcom, nie będzie klękał przed księdzem”.

Ellisiv Rognlien: Chaos na kolei - absurd prywatyzacji

kolej_dworzec_pkp_paraliz_pap550.jpeg

Panujący chaos tej zimy na kolei jest wynikiem ortodoksji “wolnokonkurencyjnej”, która jest siłą napędową we wszystkich dziedzinach polityki rządów – od służby zdrowia po energetykę.

See video

Według szacunków własnych Intercity, przed świętami konieczna była naprawa 90 wagonów, żeby zaspokoić potrzeby w związku ze świętami i sylwestrem, ale tak się nie stało. Problem polega jeszcze raz na zasadach konkurencji i związanym z nimi procesie przetargowym. Podział PKP na różne spółki oznacza, że np. Intercity nie zajmuje się naprawą i nie może automatycznie używać „siostrzanej spółki” też należącej do PKP - Wagrem sp. z o.o. – musi ogłosić przetarg, który z kolei wiąże się z kosztami i długotrwałą procedurą. Ogłoszone przez Intercity przetargi obejmują za mało wagonów w stosunku do potrzeb i są za późno ogłoszone. Tragiczna sytuacja na kolei obnaża ideologię kapitalistyczną głoszącą, że konkurencja jest zdrowa, że państwowe jest „be” a prywatne „cacy”. Widzimy, że konkurencja prowadzi do chaosu i marnotrawstwa, a potrzebne jest ogólnospołeczne, demokratyczne planowanie, które w pierwszym rzędzie bierze pod uwagę potrzeby ludzi oraz sytuację ekologiczną. Zaledwie kilkanaście procent wydatków na infrastrukturę transportową w Polsce idzie na kolej. Dzisiaj ekologiczne hasło „Tiry na tory” jest odwrócone do góry nogami – coraz więcej towarów transportuje się TIR-ami, a coraz więcej podróżnych jeździ samochodami lub autobusami zamiast pociągami. Jako najbardziej ekologiczny środek transportu kolejnictwo powinno być mocno rozbudowane i modernizowane. Do tego są potrzebne polityczne decyzje i planowanie.
 
 
Istotna część infrastruktury, jaką jest kolej, powinna być pod kontrolą państwa. Ale to nie wystarczy – potrzebny jest też nacisk społeczny na to państwo, by rozwój kolei rzeczywiście stał się priorytetem.
 
 
 
 
Tekst ukazał się z styczniowym numerze miesięcznika "Pracownicza Demokracja"

Społeczność

UPA